با تولید چالش و تنش چیزی جز توهین و تمسخر نسبت به دین عاید ما نمی شود
16 بازدید
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

در هر آیه از قرآن کریم اثری از حقوق بشر وجود دارد

آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی

استاد حقوق دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: با تولید چالش و تنش چیزی جز توهین و تمسخر نسبت به دین عاید ما نمی شود .

به گزارش  بشرنیوز ، آیت الله  دکتر هاشم زاده هریسی  در نشست «  رابطه متقابل ادیان و حقوق بشر» گفت: درهر آیه از قرآن کریم اثری از حقوق بشر وجود دارد و غفلت از این موضوع در اثر سستی ما بوده است.

وی افزود: بنده یک روحانی هستم و به خاطر اسلام به دنبال حقوق بشر می روم و معتقدم تمام انسان ها حقوقی دارند، چون خالق آنها حقوقی برایشان قائل شده است و همه این حقوق به خاطر فضل و رحمت خالق است.

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: اگر قصد داشته باشیم که تمام دنیا سرشار از دین شود باید خود ما مروج حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه، آرامش، صلح و مانند اینها باشیم تا به واسطه این موارد اسلام را به جهان صادر کنیم. تمام بزرگان دین، مسلمانان را از به چالش کشیدن دین نهی کرده اند و با تولید چالش و تنش چیزی جز توهین و تمسخر نسبت به دین عاید ما نمی شود بنابر این ما نباید دین را با دست خودمان مظلوم کنیم.

وی در مورد حقوق بشر گفت: حقوق بشر یعنی عدم وجود فساد، فقر، فلاکت و آسیب های محیط زیستی تا انسان در طراوت فکر، روح و با نشاط بتواند عبادت کند. روایت «کاد الفقر ان یکون کفراً» جمله ای است که می تواند به ما درس حقوق بشر بدهد .

آیت الله هاشم زاده هریسی بر استفاده از روش های کارآمد و درست در ترویج اسلام تأکید کرد و افزود: در هر عمل صالح نخست عمل باید نیک باشد دوم برای خدا باشد و مهمتر از همه در مرحله سوم این عمل باید با ظاهری خوب و زیبا به خلق ارائه شود زیرا اگر با ظاهری زشت و ناپسند ارائه شود اثر منفی نیز خواهد داشت همانگونه که خداوند در قرآن به موسی و هارون می فرماید به سوی فرعون بروید، آرام و زیبا سخن بگویید، شاید موثر باشد.

آیت الله هاشم زاده  هریسی ادامه داد: حقوق انسان دو قسم می شود حقوق ذاتی و حقوق اکتسابی. بندگان خداوند بدون توجه به چگونگی اندیشه، تفکر و اعتقادات خود دارای حقوق ذاتی هستند و خداوند منشأ آنهاست و زمانی که فرد ایمان، تقوا، علم و مانند اینها را کسب کرد از حقوق مضاعفی برخوردار خواهد شد که ما آن را حقوق اکتسابی می نامیم. بر اساس مفاهیم قرآنی، تمام انسان ها در ابتدا نزد خداوند کرامت دارند و از حقوق مساوی برخوردار می باشند.

وی افزود: منابع حقوق بشر در قرآن خیلی گسترده است. در قرآن 10 گروه آیه مشاهده می شود که از حقوق انسان ها سخن گفته است و با توجه به این آیات و افزودن روایات بر آنها می توانیم در سطح بین الملل در مورد سنت پیامبر و حقوق بشر، بصیرت و حقوق بشر، نهج البلاغه و حقوق بشر و مانند اینها تبلیغ کنیم.

آیت الله هاشم زاده  هریسی گفت: دین و بشر هر دو برای خداست پس نمی توان دین و بشر را از هم مجزا دانست با این تفاوت که دین تشریعی و بشر تکوینی است و اگر بر این موضوع تکیه کنیم خواهیم توانست به دنیا ثابت کنیم که دین و حقوق بشر با هم هیچ تعارضی ندارند.

آیت الله هاشم زاده هریسی  اظهار داشت: وقتی ما تکالیف و وظایف بشر را از دیدگاه دینی بیان می کنیم همه فراری می شوند ولی وقتی اسم حقوق دینی در مورد بشر را به میان می آوریم همه جذب می شوند در حالی که حقوق و وظایف متقابل هستند. در حالی که حقوق دولت تکالیفی را بر مردم واجب می کند و حقوق مردم تکالیفی را بر دولت واجب خواهد کرد در این صورت به منظور انجام تکالیف از هر طرف حقوقی از بین می رود و این نقطه جایی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: امام علی (علیه السلام) در میان یکی از جنگ های خود همه سربازان را جمع می کند و می فرماید « هیچ حقی یک جانبه وجود ندارد» این سخنان در نهج البلاغه نیز آمده است و اگر تفکر کنیم این سخن جواب خیلی از مسائل را می دهد. همین که خدا خواسته بشر عبد باشد در همین تکلیف حقوقی نهفته است.

آیت الله هاشم زاده  هریسی در پایان بر حقوق انسان ها بدون توجه به طرز تفکر و عقایدشان تأکید کرد و اظهار داشت: اگر کسی عبد خدا نباشد ولی به مسلمانان آزار و اذیت نرساند نمی توان او را کشت همانگونه که رسول خدا کافر حربی را می کشت و در آن زمان نیز کسی حق نداشت اسرای کفار را بکشد و کفار هم دارای حقوقی هستند.

 | | نوشته شده در  90/09/26ساعت   توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی  |  نظر بدهید

نظارت ترسيم‌شده در منشور حكومتی امام علی(ع) به قانون تبديل شود

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در قرآن به مسائلی چون فساد، خيانت و امانت پرداخته شده و به خوبی اين مسائل را تبيين كرده است؛ وجود فساد اقتصادی نشان‌دهنده آن است كه فرهنگ قرآنی در جامعه به صورت ايده‌آل حاكم نشده است. 

 

به گزارش بشرنیوز آيت‌الله دکترهاشم هاشم‌زاده هريسی، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به زمينه‌های بروز مفاسد اقتصادی در يك جامعه گفت: فساد اقتصادی فقط يك تخلف نيست، فساد تأثيرات منفی زيادی بر جامعه و اعتماد عمومی وارد می‌آورد، ريشه دواندن فساد در ساختارهای يك كشور مرگ تدريجی نظام را موجب می‌شود، لذا بايد با روحيه جهادی با اين معضل برخورد كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: مسئله نظارت در منشور حكومتی امام علی(ع) به مالك اشتر توصيه شده است و بايد به عنوان معياری برای مسئولان در جمهوری اسلامی بيشتر مورد توجه باشد؛ اين منشور حكومتی بايد تبديل به قانون شود.

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسی با اشاره به زمينه‌های بروز مفاسد اقتصادی در يك جامعه گفت: فساد اقتصادی فقط يك تخلف نيست، فساد تأثيرات منفی زيادی بر جامعه و اعتماد عمومی وارد می‌آورد، ريشه دواندن فساد در ساختارهای يك كشور مرگ تدريجی نظام را موجب می‌شود، لذا بايد با روحيه جهادی با اين معضل برخورد كرد.

وی بيان كرد: رخنه كردن فساد در بخش‌هايی از يك جامعه هزينه‌های زياد به جامعه وارد می‌كند، جهاد نيز برای مقابله با مشكلات بزرگ كارساز است. جهادی عمل كردن در مبارزه با فساد فرصت‌های زياد نصيب يك كشور می‌كند، در عين اينكه فساد برچيده خواهد شد، مردم آن كشور فرهنگ جهادی را تجربه می‌كنند.

آیت الله هاشم‌زاده هريسی، با بيان اينكه يكی از راهكارهای مهم در مبارزه با فساد جلوگيری از ريشه‌ دواندن آن است، عنوان كرد: مفسدان اقتصادی تلاش می‌كنند با رسوخ در سيستم‌های اقتصادی به خواسته‌های نامشروع خود برسند و در اين ميان به دليل اينكه برخی انسان‌ها از نظر مبارزه با نفس ضعيف هستند، با آنها همراه می‌شوند و اين معضل فراگير می‌شود.

وی با ذكر اين‌كه فساد بدتر از دشمن بيرونی است، افزود: در مقابل دشمنان بيرونی هر كشور می‌تواند از خود دفاع كند، اما فساد دشمنی درونی است كه خزنده عمل می‌كند و در صورتی كه شناسايی نشود ممكن است يك نظام را با چالش‌های جدی روبرو سازد و مردم را نااميد سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: توجه كردن به جنبه‌ها و آثار منفی فساد بايد مورد توجه قرار بگيرد، ورود فساد در يك نظام اعتبار نظام را در نزد افكار عمومی كاهش می‌دهد، افراد را تشويق می‌كند كه مؤلفه‌هايی چون اخلاق، امانتداری، وفای به عهد و ويژگی‌های ارزشی را كنار بگذارند و تنها به منافع نامشروع خود فكر كنند.

وی با بيان اينكه يكی از راه‌های كاهش ريشه كردن فساد، نظارت است، عنوان كرد: مسئله نظارت در منشور حكومتی امام علی(ع) با مالك اشتر توصيه شده است و بايد به عنوان معياری برای مسئولان در جمهوری اسلامی بيشتر مورد توجه باشد. اين منشور حكومتی بايد تبديل به قانون شود و در بخش‌های مختلف به اجرا درآيد.

آیت الله هاشم‌زاده هريسی، اظهار كرد: گزينش اوليه افرادی كه مسئوليت‌های كليدی و حساس را بر عهده می‌گيرند، يك ضرورت است، انسان‌های متخصص بايد خودساخته باشند و مسئوليت را يك فرصت برای خدمت بدانند، لذا در اين مرحله بايد بر طبق معيارهای قرآنی چنين افرادی انتخاب شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، عنوان كرد: بسياری از مسئوليت‌ها انسان‌ها را دچار وسوسه می‌كند و حتی اگر خيانت نكنند با توجيهات به ظاهر درست كارهايی انجام می‌دهند كه به ضرر مردم و نظام اسلامی تمام می‌شود، اگر ايمان قوی در ميان چنين افرادی وجود نداشته باشد مشكلات فراوانی را برای خود و جامعه ايجاد می‌كنند.

وی با ذكر اينكه ريشه بسياری از مفاسد در نبود نظارت قبلی است، افزود: نظارت پيشگيرانه يك اهرم بازدارنده در مبارزه با مفاسد است، از آنجايی كه مفاسد اقتصادی هزينه‌های زيادی به يك نظام تحميل می‌كند كه جبران كردن آن سخت است، بايد از ابزار نظارتی همراه با توجه به معيارهای اسلامی استفاده كرد.

دکتر هاشم‌زاده هريسی، با اشاره به اينكه ورود انسان‌های ناتوان در بخش‌های مختلف نيز زمينه‌ساز بروز مفاسد است، بيان كرد: مفسدان اقتصادی تلاش می‌كنند از مسئولان ناتوان و ضعيف در جهت رسيدن به اميال خود استفاده كنند، كسانی بايد در مصادر امور قرار گيرند كه توانايی‌های خود را به كسانی كه قصد فساد دارند به اثبات برسانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار كرد: گزينش تنها برای افراد عادی نيست، بلكه هرچه مسئوليت‌ها بزرگتر باشد، امكان خطا بيشتر و گزينش اهميت بيشتری پيدا می‌كند، اينكه افراد در مسئوليت‌های مهم بايد گزينش بيشتری شوند يك اصل است.

وی با بيان اينكه در زمينه گزينش تنها نبايد به امور سياسی توجه كرد، افزود: نبايد مسائل اصلی جامعه تحت‌الشعاع مسائل سياسی قرار بگيرد؛ شايسته‌سالاری يك اصل در نظام اداری و اقتصادی ما بايد باشد.

آیت الله هاشم‌زاده هريسی آموزش‌های تربيتی و اخلاقی را پيش‌زمنيه ورود افراد به پست‌های كليدی دانست و اظهار كرد: مسائل تربيتی و اخلاقی در جامعه ما از اهميت زيادی برخوردار است، در آموزش‌های ما توجه به اين نكات و نهادينه كردن آن در نوجوانان و جوانان يك الزام است.

وی با بيان اين مطلب كه بايد در همه امور تعادل داشته باشيم، افزود: در نظام اسلامی توجه به همه بخش‌ها و حوزه‌ها بايد با نگاه عقلانيت صورت بگيرد، برجسته شدن يك بخش نبايد حوزه‌های ديگر را به حاشيه ببرد.

آیت الله هاشم‌زاده هريسی با ذكر اينكه در زمينه مفاسد اقتصادی غفلت موجب خسارت‌های فراوانی به اعتبار كشور می‌شود، گفت: عده‌ای تنها به فكر ثروت نامشروع خود هستند و اعتبار كشور در نزد جهانيان برای آنها اهميتی ندارد، لذا قاطعيت در برابر فساد دشمنان را نااميد می‌كند.

وی با تأكيد بر اينكه اعمال نظارت بعد از گزينش از مراحل حساس در جلوگيری از مفاسد اقتصادی است، عنوان كرد: اين گزينش موجب می‌شود كه در زمينه اقتصادی ما شفافيت بالايی داشته باشيم، بسياری از مفاسد ناشی از اهمال در مراقبت ناظران است كه موجب می‌شود فسادهای اقتصادی به مرور در يك بخش رسوخ كند و تثبيت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: اگر در زمينه مفاسد اقتصادی از ابتدا به دستورالعمل‌ها عمل شود و راه‌های نفوذ مفاسد بسته شود، هزينه‌های كمتری به نظام وارد می‌شود، هميشه اين يك اصل است كه پيشگيری مقدم بر درمان است. بايد به اين نكته توجه كرد كه نظارت همان امر به معروف و نهی از منكر است و اين وظيفه همه افراد جامعه است.

دکتر هاشم‌زاده هريسی عنوان كرد: قرآن كريم كتاب حقوق خدا و مردم است، در قرآن به مسائلی چون فساد، خيانت، امانت، درستكاری و غيره پرداخته شده و به خوبی اين مسائل را تبيين كرده است، در جامعه بايد احكام قرآن حكومت كند، وجود فساد اقتصادی نشان‌دهنده آن است كه فرهنگ قرآنی در جامعه به صورت ايده‌آل حاكم نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: اگر در يك جامعه فرهنگ قرآنی به صورت كامل وجود داشته باشد، زشتی‌ها و مشكلات اخلاقی و فساد وجود نخواهد داشت، لذا توجه به فرهنگ قرآن در ميان افراد جامعه بايد يك اصل باشد، البته در نظام اسلامی تلاش مسئولان نظام اين است كه رفتارها بر اساس اصول قرآن باشد اما حتی كوچك‌ترين فساد نيز چهره نظام را مخدوش می‌كند، زيرا جمهوری اسلامی الگوی كشورهای اسلامی و محرومان جهان است.

آدرس اینترنتی