حاکمان جور و ستم با استناد به قرآن و فریب عوام ، با اهل بیت مبارزه می‌کردند
17 بازدید
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

 

آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی،عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در دشمنی و دوستی بایستی  اعتدال داشته باشیم و نباید در هیچ حال از مسیر عدالت ، انصاف و اعتدال خارج شویم.

به گزارش روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی ، آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی،عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار جمعی از اعضای کارگروه حمایت از حقوق بشردوستانه دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی در محل دانشگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با ایشان با اشاره به اینکه ما مسائل و مشكلاتی را كه خود به‌وجود آورده‌ایم را فراموش كرده و فقط به دشمن چسبیده‌ایم گفت: درست است كه دشمن در رخ دادن برخی از  مسائل و مشکلات نقش داشته اما اگر خود زمینه را برای آنها مهیا نكنیم آنها هیچ اقدامی نمی‌توانند كنند.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی با تاكید بر اینكه ابتدا باید خودمان را بسازیم ، ادامه داد: در شرایط فعلی ما خودمان را فراموش كرده‌ایم و با خود سخن نمی‌گوییم قرآن می‌گوید ای مومنان مواظب گفتار، اعمال و كردار خود باشید و مطمئن باشید كه اگر خودتان را اصلاح كنید، جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

وی با بیان اینكه امروز نام قانون اساسی در كشور به فراموشی سپرده شده است، تاكید كرد: بسیاری از مشكلات جامعه ما به علت عدم پایبندی و عدم اجرای قانون اساسی است.

عضو مجلس‌ خبرگان‌ رهبری با بیان اینکه بازگشت به قانون اساسی، اعتدال، محبت و تقوا راهكارهای حل مشكلات موجود است به بیان راهكارهای خود برای تلطیف فضا پرداخت و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی یك قانون متعالی، معتبر و مترقی است كه هر دو طرف معتقد به آن بوده و از آن خارج نمی‌شوند.

وی با بیان اینكه افراد معدودی وجود دارند كه قانون اساسی، جمهوری اسلامی و اسلام را قبول ندارند، اظهار داشت: این افراد بعضا نفوذ كرده و برخی شعارها و كارهایی را انجام می‌دهند كه صف آنها را از صف معترضان كاملاً متمایز می‌كند و نباید این گروه معدود را با معتقدان به نظام و قانون اساسی یكی دانست.

این حقوقدان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم همه را از قانون اساسی برانیم، به قانون اساسی خدشه وارد كرده‌ایم و مطمئنا این اقدام موجب تضعیف نظام واین قانون خواهد شد عمل به اصول قانون اساسی را در حل بسیاری از مشكلات موجود موثر دانست و گفت: همواره در مقالات و سخنرانی‌هایم اعلام كرده‌ام كه متاسفانه در كشور ما قانون اساسی به‌طور كامل عمل نمی‌شود و در جامعه عدم رعایت اصول قانون اساسی، نقض برخی اصول و یا شبهه نقض آن قانون، كاملا نمایان و فراوان است و به جایی كه روز به روز به اجرای آن نزدیك شویم، دورتر شده‌ایم.

 این استاد حقوق دانشگاه با تاكید بر اینكه از اصلی‌ترین راه‌حل‌های حل مشكلات موجود بازگشت به قانون اساسی و اجرای دقیق اصول آن است، ادامه داد: تندروی در جامعه زیاد است كه باید آن‌را كنترل كرده و فرهنگ اعتدال را پیاده كنیم.

این استاد دانشگاه سومین راهكار برای حل مشكلات موجود را با محبت برخورد كردن با همگان عنوان كرد و اظهار داشت: صحبت در جامعه ما بسیار كم شده است  زمانی‌كه از تریبون‌ها و حلقوم اشخاص شعار اعدام و بازداشت به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد كه اهل عقده هستیم.

وی با بیان این كه این افراد عده معدود و گروه خاصی هستند، ادامه داد: این اشخاص در سخنرانی‌های عمومی خود می‌گویند كه به ما خبر رسیده كه برخی فلان و فلان كرده‌اند با این‌كار مردم را تحریك كرده و میان مردم نفرت به‌وجود آوریم به بنده هم خبرهایی می‌رسد اما هیچ‌گاه بر اساس اخباری كه می‌رسد اظهار نظر یا سخنرانی نمی‌كنم.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی داشتن تقوا و توهین نكردن به افراد را یكی دیگر از راه‌حل‌های حل مشكلات موجود اعلام كرد و‌گفت: اگر تقوا داشته باشیم هیچ‌گاه به افراد توهین یا افترا نمی‌زنیم و در قضاوت‌های خودآیت الله دکتر هاشم زاده هریسی احتیاط كامل می‌كنیم.

وی با بیان اینكه اعتدال از عدالت نشات می‌گیرد، خاطر نشان كرد: در جامعه عدالت را هم بسیار شعار می‌دهند امام معصوم می‌گوید وای بر جامعه‌ای كه شعار عدالت سر می‌دهد اما به عدالت رفتار نمی‌كند.

این فقیه و مفسر قرآن با اشاره به اینکه عدالت احتیاج به تعریف فلسفی ندارد و با تعریف کاربردی نمی شود گفت: امام صادق (ع) در اینباره می فرمایند:« العدل احلی من الشهد و الین من الزبد و اطیب ریحاً من المسک ابرد من الماء یصیبه الظمئان( اصول کافی جلد 146  ) یعنی عدالت شیرین تر از عسل نرمتر از روغن خوشبوتر از مشک و گواراتر از آبی است که تشنه به آن رسد » لذا اگر عدالت در جامعه احصا شود دوست و دشمن شیرینی آن را لمس می کنند عدالت عملی ، کاربردی و احساسی است و قابل تعریف نیست .

این صاحبنظر مسائل فقهی با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی (ع)  ادامه داد: در حدیثی از آن حضرت در غررالحکم آمده است که می فرمایند: « اجور النّاس من عدّ جوره عدلا منه» یعنی ستمكارترين مردم كسى است كه بيدادگرى و ظلم خود را عدالت  بشمارد و از موضع عدالت ، ستم به مردم روا دارد  و یا در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است که « استعمل العدل و احذر العسف و الحیف فان العسف یعود بالجلاء و الحیف یدعوا الی السیف» یعنی عدالت را اجرا کن و از زورگویی و ستمگری بپرهیز زیرا زورگویی مردم را به ترک از وطن وامی دارد، و ستم آنان را به قیام مسلحانه می کشاند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس رهنمود دیگری از امام علی(ع) ، دلهای مردم صندوقچه های حاکم است افزود: پس آنچه از عدالت و یا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد دید .

آیت الله هاشم زاده هریسی با تاکید بر اینکه در مواضع و سخنانمان باید اندازه را نگه داریم چراکه گفته اند اندازه نگه دار که اندازه نکوست  افزود: در دشمنی و دوستی بایستی اعتدال داشته باشیم و نباید افراط و تفریط داشته و چنان باشد که زمانی  در تعریف و تمجید از شخصی گوی سبقت را از یکدیگر برباییم و بعد از مدتی به جایی برسیم که  در نفی و طرد آن شخص  مجدداً از اعتدال خارج شده و از مسیر عدالت خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز از رهنمودهای اسلامی و قرآنی فاصله گرفته ایم ادامه داد: با اینگونه اقدامات در چنين مواقعي خود ما به جاي اينكه به پيشبرد اهداف اسلام كمك كنيم، مانع پيشرفت اين اهداف مي‌شويم و عمل ما به گونه‌اي مي‌شود كه خود مانع جذب و روي آوردن مشتاقان مي‌شود و تضاد در رفتار، به بحث تبليغات معارف اسلامي ضربه مي‌زند.

عضو مجلس خبرگان  رهبری ضمن تعريف دو اصطلاح تحريف لفظي و تحريف عملي قرآن كريم، تصريح كرد: در قرآن كريم هيچ‌گونه تحريف لفظي نه به زيادت و نه به نقصان صورت نگرفته است و يقيناً مي‌توان گفت كه قرآني كه در دست ما است، همان قرآني است كه در دوره حضرت رسول اكرم(ص) نازل شده است.

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي  افزود: متأسفانه در كنار اين، تحريف عملي قرآن كريم كه عبارت است از استناد به قرآن براي كار ضدقرآني، فراوان وجود دارد در طول اسلام حاكمان جور و ستم با استناد به همين قرآن و فريب عوام، با اهل بيت عصمت و طهارت(ع) مبارزه مي‌كردند و اين مسئله در دنياي امروز هم مشاهده مي‌شود.

وي افزود: در واقعه كربلا، يزيد و پيروانش با استناد به همين قرآن باعث اغوا و فريب مردم شدند و اين يكي از بزرگترين تحريف‌هاي عملي در قرآن كريم است امروزه هم برخي از مسلمانان با همين تحريف عملي در پيروي از قرآن كريم، خون مسلمانان را مي‌ريزند و آن را يك فضيلت و ارزش مي‌پندارند.

آدرس اینترنتی